4 KAJIAN PERKEMBANGAN DAN PERTUMBUHAN
KANAK-KANAK
Kajian
terhadap perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak telah lama dibuat oleh
tokoh-tokoh psikologi. Menurut kajian ahli psikologi, perkembangan manusia
berlaku dari empat aspek perubahan iaitu jasmani, mental, emosi dan sosial yang
dipengaruhi oleh dua faktor utama iaitu faktor baka dan faktor persekitaran. Antara
tokoh-tokoh psikologi yang membuat kajian ke atas perkembangan kanak-kanak
ialah Jean Piaget yang terkenal dengan Teori Perkembangan Kognitif Kanak-kanak,
Teori Perkembangan Sosial Kanak-kanak oleh Diana Baumrind, Arnold Lucius Gesell
dengan Teori Kematangan Kanak-kanak. Secara terperincinya, tokoh-tokoh psikologi
membuat kajian ke atas seseorang kanak-kanak yang membesar secara fizikal yang
juga akan membina kualiti kelakuan dan personalitinya berdasarkan kepada empat
faktor tingkah laku. Empat kategori pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak itu
ialah perkembangan fizikal, perkembangan kognitif, perkembangan afektif dan
psikologi, dan perkembangan sosial.
Perkembangan
fizikal merujuk kepada tumbesaran saiz badan dan organ-organ fungsi sistem
fizikal dan kordinasi kemahiran motor yang halus dan kompleks. Seseorang
individu membesar dari keadaan bayi hingga ke keadaan saiz dewasa sebelum
mengecut kembali apabila badan mula melalui prosese penuaan. Merujuk Haliza
Hamzah dan Joy N. Samuel dalam buku Perkembangan Kanak-kanak, perkembangan
fizikal adalah proses perkembangan kemahiran psikomotor dalam diri individu.
Kemahiran tersebut biasanya memerlukan penggunaan anggota badan, misalnya
seorang kanak-kanak yang bermula dengan kemahiran mengenal huruf, menulis dan
kemudian membaca.
Berbeza
dengan pendapat di dalam carian laman web http://www.scribd.com,
perkembangan fizikal dapat ditakrifkan sebagai perubahan saiz fizikal, kadar
pertumbuhan bahagian-bahagian badan, fungsi anggota-anggota badan dan perawakan
manusia. Selain itu, carian di dalam laman web http://www.mycreche.com.my/services.htm pula,
mentakrifkan perkembangan fizikal sebagai perubahan dari segi bentuk, saiz,
kebolehan mengawal pergerakan motor kasar dan motor halus serta koordinasi
anggota badan. Secara huraiannya, pembentukan manusia adalah hasil daripada
satu sel persenyawaan benih ibu dan bapa yang akan membesar menjadi janin dalam
kandungan ibu selama sembilan bulan sebelum dilahirkan. Kemudiannya, bayi itu
akan berubah secara beransur-ansur menjadi seorang kanak-kanak yang membesar.
Maka, proses perubahan yang dilalui bayi itulah dipanggil proses pertumbuhan
dan perkembangan.
Perkembangan
kognitif mengupas isu kemahiran yang merangkumi kemahiran membaca, menulis,
mengira, berfikir secara kreatif dan kritis. Perkembangan ini adalah
perubahan-perubahan yang berlaku semasa otak manusia berfungsi. Ini bermaksud
persepsi, pembentukan konsep permerolehan bahasa, daya ingatan, kebolehan ruang
dan kebolehan matematik. Lain-lain aspek perkembangan kognitif ialah kebolehan penghujahan,
penaakulan secara rasional untuk penggunaan dalam penyelesaian masalah-masalah
logik.
Menurut
Siti Hawa Munji dan Ma’rof Redzuan dalam buku Pengantar Psikologi, perkembangan
kognitif dikatakan sebagai perkembangan fikiran dan intelek manusia. Selain
itu, perkembangan kognitif kanak-kanak dalam carian laman web http://www.anakku.my/artikel menyifatkan
perkembangan kognitif sebagai proses peningkatan keupayaan pemikiran,
pengetahuan dan intelektual kanak-kanak. Dalam kata lainnya, proses ini melihat
kepada kemampuan kanak-kanak dalam menjana akal budi dalam pelbagai aktiviti
penyelesaian masalah di samping memahami dan menganalisa masalah tersebut. Secara amnya, bidang ini mementingkan siasatan
ke atas bagaimana seseorang kanak-kanak dapat berkembang dari satu usia ke usia
mental yang lebih tinggi. Dalam usia tersebut, kanak-kanak biasanya mula
membentuk pengetahuan serta pemahaman baru terhadap pengalaman yang dilaluinya.
Justeru, perkembangan kognitif ini merupakan salah satu daripada proses
tumbesaran yang dilalui oleh setiap kanak-kanak.
Aspek
perkembangan afektif dan psikologi menurut Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel
dalam buku Perkembangan Kanak-kanak membincangkan aspek kemahiran mengurus dan
mengawal emosi. Aspek ini merujuk kepada perkembangan perasaan, emosi, dan
kelakuan individu. Ia melibatkan kebolehan untuk mengetahui diri sendiri dan
kebolehan untuk mengurus emosi serta ketrampilan diri. Dalam proses
perkembangan ini, kanak-kanak sudah dapat mengawal perasaan dalam situasi
tertentu. Emosi ialah gambaran perasaan pada wajah seseorang manakala
pertumbuhan kanak-kanak pula akan berlaku apabila kanak-kanak berusia pada umur
dua bulan setengah hingga tujuh bulan bayi dapat menggambarkan pada wajahnya
perasaan seronok, gembira, duka, takut, sedih, bimbang dan sebagainya. Perasaan
gembira digambarkan oleh bayi apabila dia dapat menguasai sesuatu seperti dapat
berdiri, dapat memicit butang televisyen dan sebagainya dan akan berasa marah
jika keinginannya untuk melakukan sesuatu dihalang.
Perkembangan
afektif dan psikologi lebih dikaitkan dengan perasaan iaitu suatu aspek penting
dalam dalam kehidupan seseorang termasuk negatif atau positif kerana ia
membantu kanak-kanak membina idea baru, matlamat, dan perancangan. Kemampuan
untuk bereaksi secara emosional sudah ada sejak bayi dilahirkan. Gejala pertama
perilaku emosional dapat dilihat dari keterangsangan umum terhadap suatu
stimulasi yang kuat. Misalnya apabila bayi suka dengan sesuatu, maka bayi akan
menghentak-hentakkan kakinya. Sebaliknya bila bayi tidak suka dengan sesuatu,
maka bayi bereaksi dengan cara menangis. Contoh lain boleh dilihat pada usia kanak-kanak
yang berumur 2 hingga 4 tahun, di mana karakteristik emosi anak muncul pada
ledakan marahnya. Ini boleh dilihat apabila
anak-anak menampilkan rasa tidak senang, anak-anak melakukan tindakan yang
berlebihan, misalnya menangis, menjerit-jerit, melemparkan benda, atau memukul
ibunya. Pada usia ini anak tidak memperdulikan akibat dari perbuatannya, apakah
merugikan orang lain ataupun tidak.
Pada
usia 5 hingga 6 tahun, emosi anak mulai matang. Pada usia ini anak mulai menyedari
akibat-akibat dari tampilan emosinya. Anak mulai memahami perasaan orang lain,
misalnya bagaimana perasaan orang lain bila disakiti, maka anak belajar
mengendalikan emosinya. Ekspresi emosi pada anak mudah berubah dengan cepat
dari satu bentuk ekspresi ke bentuk ekspresi emosi yang lain. Anak dalam
keadaan gembira secara tiba-tiba dapat langsung berubah menjadi marah kerana
ada sesuatu yang dirasakan tidak menyenangkan, sebaliknya apabila anak dalam
keadaan marah, melalui bujukan dengan sesuatu yang menyenangkan anak akan
berubah menjadi gembira.
Perkembangan
yang terakhir ialah perkembangan sosial.
Dalam buku Perkembangan Kanak-kanak membincangkan perkembangan sosial
ialah satu bentuk kemahiran menjalin perhubungan sosial dengan menunjukkan
perlakuan yang baik dan sesuai mengikut norma-norma masyarakat. Dalam laman web
http://www.geocities.com pula
berpendapat perkembangan sosial sebagai
satu proses kanak-kanak belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang
diterima oleh masyarakat dan budayanya. Proses ini meliputi cara berfikir
tentang kendiri, orang lain dan perhubungan sosial. Perkembangan ini melibatkan
proses sosialisasi yang membolehkan kanak-kanak mempelajari tingkah laku sosial
atau melakukan penyesuaian sosial mereka iaitu bagaimana individu menjalin
hubungan dengan orang lain, membentuk persahabatan, dan ikatan. Ia melibatkan
perubahan-perubahan dan perkembangan yang berlaku pada personaliti dan
kemahiran berhubung sesama manusia supaya individu dapat menyesuaikan dan
menerima persekitaran sosial di sekelilingnya.
Interaksi kanak-kanak
boleh dikesan melalui perkembanganya dalam aktiviti bermain iaitu merupakan
satu aktiviti penting kanak-kanak sejak lahir hingga berumur 12 tahun. Ada
empat faktor penting yang mempengaruhi kemampuan anak bersosialisasi iaitu adanya
kesempatan untuk bergaul dengan orang-orang di sekitarnya dari berbagai usia
dan latar belakang, adanya minat dan motivasi untuk bergaul, adanya bimbingan dan
pengajaran dari orang lain yang biasanya menjadi “model” bagi anak dan adanya
kemampuan berkomunikasi yang baik yang dimiliki anak.
Disediakan oleh: Hasmidar Sawi
PRINSIP-PRINSIP PERTUMBUHAN DAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Apabila
membincangkan prinsip-prinsip pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak terdapat
lapan prinsip-prinsip seperti mana yang digariskan oleh Ruffin (2001). Prinsip
yang pertama perkembangan berlangsung dari kepala ke bawah. Arah kepala ke kaki yang juga disebut sebagai
sefalokandal yang mana perubahan berlaku pada struktur dan fungsi pada bahagian
kepala terlebih dahulu kemudian diikuti bahagian belakang badan. Kemudianya
perkembangan berlaku di bahagian kaki. Dalam fungsi pergerakan, apabila
kanak-kanak ditiarapkan, kanak-kanak itu berupaya mengangkat kepalanya terlebih
dahulu sebelum boleh mengangkat dadanya. Contohnya kanak-kanak mula mengawal
diri mulai dari kepala, kemudian tangan dan seterusnya kaki. Bayi berkembang
bermula dengan kawalan di bahagian kepala, kemudian kawalan di bahagian tangan
di mana mereka mempelajari untuk memegang objek-objek. Kemudian mereka akan
membina kekuatan dan kawalan pada bahagian kaki dan bermula untuk merangkak,
berdiri atau berjalan.
Prinsip
yang kedua perkembangan berlangsung dari tengah badan ke bahagian luar. Arah
tengah ke tepi yang juga disebut sebagai promiksodistal. Perkembangan berlaku
secara mendatar iaitu dari arah tengah badan menghala ke bahagian luar badan dan
ke bahagian hujung anggota. Dari segi fungsi, didapati kanak-kanak menggunakan
lengan terlebih dahulu sebelum menggunakan tangan dan jari. Kesimpulannya tahap
perkembangan ini menjelaskan bahawa bahagian lengan kanak-kanak berkembang
dahulu daripada bahagian telapak tangan dan bahagian tangan dan kaki berkembang
dahulu daripada jari-jari.
Prinsip
ketiga merujuk kepada perkembangan bergantung pada kematangan dan pembelajaran.
Pada peringkat pertama iaitu selepas lahirnya seorang bayi, mereka hanya dapat
menghasilkan gerak balas dengan cara menyeluruh terhadap sesuatu ransangan
kerana setiap tulang ototnya belum matang. Sebagai contoh, apabila seseorang
bayi hendak mengambil sesuatu objek yang hampir dengannya maka seluruh badannya
bergerak bersama-sama dengan lengan dan tangan, sedangkan jari-jari kecilnya
tidak dapat digunakannya. Ini menunjukkan bayi tersebut menghasilkan gerak
balas terhadap objek tersebut dengan cara menyeluruh. Apabila bayi itu bertambah
besar,maka ia akan dapat menggunakan jari sahaja untuk mengambil sesuatu tanpa
menggerakkan sebahagian besar anggota badannya yang lain.
Prinsip
yang seterusnya ialah perkembangan berlangsung daripada mudah (konkrit) kepada
yang lebih kompleks. Kanak-kanak hanya boleh memahami contoh-contoh konkrit semasa
awal zaman kanak-kanak. Mereka hanya memahami konsep-konsep yang abstrak dan
kompleks apabila mencapai zaman keremajaan.
Kanak-kanak menggunakan kemahiran kognitif dan bahasa mudah dalam zaman
awal kanak-kanak untuk memberi sebab musabab dan menyelesaikan masalah. Selepas
itu, kuasa penghujahan mereka bertambah baik kerana ketika itu mereka sudah
boleh membezakan dan mengklasifikasikan objek-objek.
Selain
itu, prinsip tumbesaran dan perkembangan adalah satu proses berterusan.
Kanak-kanak membina pengetahuan dan kemahiran-kemahiran baru berdasarkan
pengetahuan lalu. Seperti blok binaan, kanak-kanak membina dan mengumpul
pengetahuan beransur-ansur, sedikit demi sedikit. Semua kanak-kanak mengikut
pola perkembangan yang serupa. Satu peringkat mengikut pola perkembangan
menjadi asas kepada peringkat perkembangan seterusnya. Kanak-kanak mesti pandai
mengawal pergerakan tangan untuk memegang pensil atau krayon sebelum mereka
dapat melukis atau menulis.
Prinsip
perkembangan yang seterusnya ialah tumbesaran dan perkembangan berlangsung
daripada umum ke spesifik. Dalam perkembangan motor, kanak-kanak mestilah sudah
boleh menggengam objek dengan keseluruhan tangan barulah mereka boleh belajar
mengguna ibu jari dan jari telunjuk sahaja. Tumbesaran berlaku daripada
pergerakan otot kepada pergerakan otot yang lebih seni.
Prinsip
yang terakhir iaitu kadar tumbesaran dan perkembangan tersendiri. Setiap
kanak-kanak adalah berbeza dan kadar tumbesaran mereka adalah berbeza-beza.
Walaupun pola dan ukuran tumbesaran dan perkembangan adalah serupa bagi semua
kanak-kanak tetapi kadar pencapaian peringkat tumbesaran bagi setiap
kanak-kanak adalah berbeza. Terdapat satu julat bagi setiap tugas perkembangan
untuk berlaku. Walau bagaimanapun, ianya tidak seragam di dalam diri seseorang
individu kanak-kanak. Contohnya perkembangan intelek seseorang kanak-kanak
mungkin maju lebih cepat daripada perkembangan emosi dan sosialnya.
KESIMPULAN
Kesimpulannya tahap perkembangan kanak-kanak
adalah berbeza dari pelbagai sudut seperti fizikal, kognitif, afektif dan
psikologi, dan sosial walaupun masing-masing melalui peringkat pertumbuhan yang
sama. Pertumbuhan dan perkembangan seseorang kanak-kanak juga di pengaruhi oleh
peranan ibu bapa atau guru. Ibu bapa atau guru seharusnya seiring dan
bekerjasama dalam merancang sesuatu perkara bagi membantu pencapaian pertumbuhan
kanak-kanak secara optimum supaya tahap perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak
berkembang seiring. Ibu bapa atau guru
perlu menyediakan keperluan yang baik bagi membantu kanak-kanak dalam
pertumbuhan dan perkembangan mereka. Semua keperluan dan kepentingan terhadap
kanak-kanak adalah saling berkaitan. Penyediaan terhadap keperluan dalam
mempengaruhi perkembangan dan pertumbuhan seseorang kanak-kanak haruslah perlu
dititikberatkan dari aspek keselamatan dan kualiti sesuatu perkara agar perkara
tersebut memberi kepentingan kepada kanak-kanak tersebut.
Selain itu, faktor
persekitaran juga mempengaruhi tahap pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Jika
baik persekitaran yang dibina maka pertumbuhan dan perkembangan seseorang
kanak-kanak juga baik. Namun jika persekitaran yang dibina ke arah pembentukan
yang negatif maka akan mempegaruhi corak pertumbuhan dan perkembangan
kanak-kanak.
Disediakan oleh: Hasmidar Sawi
thanks...utk pengetahuan am saya
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum puan mintak izin untuk copy dan share.terima kasih
ReplyDeleteterima kasih puan
ReplyDelete