Jean Pieget |
1. Teori Perkembangan Jean Piaget
Piaget merupakan seorang ahli biologi yang cukup
terlatih. Beliau berasal dari Switzerland dan telah menggunakan model biologi
untuk menghuraikan perkembangan kognitif manusia. Pada pandangan Piaget, minda
boleh berkembang, berubah dan dapat mengadaptasi masalah yang berlaku apabila
berinteraksi dengan persekitaran. Di usia remajanya beliau berminat dalam
bidang biologi dan epistemologi iaitu suatu bidang ilmu dalam bidang falsafah
yang banyak membicarakan tentang perkembangan dan perolehan pengetahuan
manusia. Latar belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang
psikologi yang mula diceburi oleh Piaget setelah beliau bekerja dengan Binet
untuk membentuk ujian kecerdasan mental. Semasa bekerja dengan Binet, Piaget
tidak berminat untuk melihat hasil jawapan betul yang diberikan oleh
kanak-kanak, tetapi beliau lebih berminat untuk melihat pola- pola yang
ditunjukkan oleh kanak-kanak apabila mereka memberikan sumbangan pengetahuan
bagaimana proses pembentukan pemikiran berkembang di kalangan kanak-kanak.
Penyelidikan Piaget bertumpu kepada pemerhatian kanak-kanak di
dalam persekitaran semula jadi mereka. Beliau telah mengkaji perkembangan tiga
anaknya sendiri. Piaget telah memperkenalkan empat konsep yang penting, iaitu
skema, asimilasi, akomodasi, dan adaptasi.
Skema adalah potensi am yang ada dalam pemikiran manusia untuk melakukan
sesuatu. Skema adalah dalam bentuk pengetahuan dunia berfungsi untuk memandu
tingkah laku individu. Manakala adaptasi merupakan proses mental yang wujud
akibat keseimbangan antara akomodasi dan asimilasi untuk disesuaikan dengan
persekitaran. Dua aspek penyesuaian yang dialami oleh seseorang individu, iaitu
asimilasi dan akomodasi. Asimilasi dan akomodasi digunakan oleh kanak-kanak
ketika dia belajar untuk menyesuaikan diri dengan persekitarannya. Setiap
individu hendaklah menyesuaikan diri dengan alam sekitarnya apabila umurnya
meningkat. Ini melibatkan asimilasi dan akomodasi. Seseorang individu itu
menunjukkan asimilasi ketika dia menggunakan gerak balas yang telah dipelajari
kepada rangsangan yang baru. Contohnya, seseorang yang tahu menunggang basikal tidak
perlu belajar semula tentang cara mengekalkan keseimbangan di atas kenderaan
beroda dua. Pembelajaran tentang cara mengekalkan keseimbangan di atas basikal
akan membantunya menunggang motosikal. Ini merupakan asimilasi. Walau bagaimanapun,
untuk menunggang motosikal, dia perlu mempelajari menggunakan klac motosikal.
Perkara baru yang dipelajari disebut akomodasi. Dengan ini jelaslah asimilasi
dan akomodasi berinteraksi untuk mendapatkan tingkah laku baru yang membantu
seseorang individu membuat penyesuaian dengan alam sekitarnya.
-
Teori Perkembangan Kognitif
Jean Piaget amat terkenal dengan perkembangan intelek. Menurut beliau, tahap perkembangan kognitif bergantung kepada kemampuan berfikir,
dengan ini tentu perkembangannya dipengaruhi oleh unsur-unsur biologi. Beliau
telah mengutarakan empat peringkat
perkembangan intelek. Iaitu:
i.
Perkembangan
semasa bayi (Peringkat Deria Motor)
Pada pandangan Piaget tahap-tahap
perkembangan pemikiran dapat dibezakan atas empat tahap, iaitu tahap pemikiran deria
motor, pra operasional, operasional konkrit, dan operasional formal. Pemikiran
bayi termasuk ke dalam pemikiran deria motor, Tahap deria motor berlangsung
dari kelahiran hingga kira-kira berumur 2 tahun. Selama tahap ini perkembangan
mental ditandai dengan perkembangan pesat dengan kemampuan bayi untuk mengorganisasikan
dan mengkoordinasi deria melalui gerakan-gerakan dan tindakan-tindakan fizikal.
Dalam hal ini bayi yang baru lahir bukan saja menerima secara pasif rangsangan-rangsangan
terhadap alat-alat pancainderanya, tetapi juga aktif memberikan respons
terhadap rangsangan tersebut, iaitu melalui gerak-gerak reflek.
Pada akhir tahap ini ketika anak berusia
sekitar 2 tahun, pola-pola deria motor mereka semakin kompleks dan mulai mengadaptasi
suatu sistem simbol yang primitif, misalnya, anak usia dua tahun dapat
membayangkan sebuah mainan dan memanipulasi dengan tangannya sebelum mainan
tersebut benar-benar ada.
Pada peringkat ini, kanak-kanak banyak
menggunakan deria motor (seperti memegang) untuk berinteraksi dan memahami alam
sekitarnya. Misalnya, apabila kanak-kanak ini menarik ekor kucing (aktiviti
motor) ianya akan menghasilkan jeritan yang kuat (pengalaman kederiaan).
Kanak-kanak juga belum memperoleh konsep kewujudan objek. Ini bermakna apabila
suatu objek yang pernah dilihatnya telah disimpan, dia menganggap objek itu tidak
ada lagi.
Anak juga dapat menggunakan kata-kata
sederhana, seperti “mama melompat”.
ii. Perkembangan
semasa awal kanak-kanak (Peringkat Pra Operasi)
Perkembangan
kognitif pada masa awal anak-anak dinamakan tahap pra operasional (preoperational
stage), yang berlangsung dari usia 2 hingga 7 tahun. Dalam tahap pra
operasional pemikiran masih kacau dan tidak di organisasi secara baik. Pemikiran pra operasional adalah
awal dari kemampuan untuk merekonstruksi pada tahap pemikiran apa yang telah
ditetapkan dalam tingkah laku. Pemikiran pra operasional juga mencakupi
transisi dari penggunaan simbol-simbol primitif kepada yang lebih maju.
Pada peringkat ini, kanak-kanak menggunakan simbol untuk mewakili objek-objek
yang dilihat di sekelilingnya. Kanak-kanak mula bertutur tetapi pertuturannya bersifat
egosentrik,iaitu dia bercakap sendiri. Mereka juga tidak berminat untuk
berinteraksi dan berkomunikasi dengan orang lain. Topik perbualan berkisar tentang
dirinya. Kanak-kanak belum memperoleh konsep
pengekalan. Sifat pengekalan merujuk kepada bilangan atau jumlah sesuatu elemen
tetap walaupun susunan atau penglihatannya telah ditukar ( dengan syarat bahan
asal itu tidak ditambah atau dikurangkan) . Contohnya, apabila dua gelas yang
diisi air (isi padu yang sama)dituangkan ke dalam Dua bekas yang berlainan;
sebuah yang lebih tinggi dan sempit dan sebuah lagi bekas yang lebar dan
pendek. Apabila disoal bekas manakah yang mengandungi lebih banyak air, kanak-kanak
pada peringkat ini akan mengatakan bekas yang tinggi dan sempit itu. Konsep
transformasi juga belum diperoleh. Contohnya,apabila sebatang kayu diletakkan
tegak dan kemudiannya diletakkan secara mendatar,kanak-kanak tidak dapat menggambarkan
perubahan yang berlaku itu. Lagipun, perhatian kanak-kanak dipusatkan kepada
aspek-aspek yang tertentu sahaja.
Berikut merupakan dua video yang membuktikan kebenaran teori Jean Piaget :
iii. Perkembangan
semasa pertengahan dan akhir kanak-kanak (Peringkat Operasi Konkrit)
Pemikiran anak-anak pada masa
ini disebut pemikiran operasi konkrit (concrete operational thought). Peringkat Operasi Konkrit ini
bermula apabila anak-anak itu mencapai umur 7 hingga 11 tahun. Pada peringkat
ini,kanak-kanak hanya dapat menyelesaikan satu-satu masalah yang melibatkan
peristiwa atau objek yang konkrit (perkara yang boleh dilihat atau disentuh) .
Walau bagaimanapun, keupayaan untuk memanipulasikan konsep dan idea pada tahap ni
adalah terhad serta bergantung pada objek yang boleh dilihat atau disentuh
sahaja. Contohnya, kanak-kanak pada tahap ini tidak mampu untuk berfikir
tentang konsep-konsep yang abstrak seperti demokrasi, keadilan dan seumpamanya.
Tetapi pada tahap ini mereka mula menerima pendapat orang lain serta berupaya
memberi perhatian kepada semua aspek. Kanak-kanak juga dapat memperoleh konsep
ruang, kelajuan dan masa.
iv.
Perkembangan
semasa remaja (Peringkat Operasi Formal)
Dari perspektif teori kognitif Piaget (1983), maka pemikiran masa remaja
telah mencapai tahap pemikiran operasi formal (formal operational thought),
iaitu suatu tahap perkembangan kognitif yang dimulai kira-kira 11 atau 12 tahun
dan terus berlangsung sehingga remaja mencapai masa dewasa. Pada tahap ini
kanak- kanak sudah mulai berfikir abstrak dan hipotesis dan pada masa ini juga
kanak- kanak sudah mampu memikirkan sesuatu yang akan atau mungkin terjadi,
iaitu sesuatu yang abstrak. Di samping itu, pada tahap ini juga remaja juga
sudah mampu berfikir secara sistematik, mampu memikirkan semua kemungkinan
secara sistematik untuk memecahkan masalah.
Sangat bermanfaat :)
ReplyDeletetq sangat membantu
ReplyDeletetq
ReplyDeletetq
ReplyDeletetq
ReplyDeletenub
ReplyDeletesudah memasukan berpikir probabilistik pada tahap Peringkat Operasi Formal. tank's
ReplyDeleteTerima kasih cikgu atas nota yang sangat berguna..mohon izin untuk copy untuk sumber rujukan saya..
ReplyDelete