Dalam konteks perbincangan ini, penulis akan
membincangkan tentang konsep pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak. Tumpuan
perbincangan akan memperincikan secara khusus definisi pertumbuhan dan
perkembangan kanak-kanak, empat fokus penting kajian perkembangan kanak-kanak
dari sudut perkembangan fizikal, perkembangan kognitif, perkembangan afektif
dan psikologi, perkembangan sosial serta lapan prinsip-prinsip yang turut mendasari
perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak turut dibincangkan.
PENGENALAN
Pada peringkat berapa tahun umur kanak-kanak itu dikategorikan? Menurut web ensiklopedia Wikipedia, kanak-kanak atau budak (children) ialah manusia kecil yang kebiasaannya berada dalam lingkungan bayi hingga mencapai akil baligh iaitu di antara 0 hingga 10 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 12 tahun bagi kanak-kanak lelaki. Dalam sumber ini lagi menjelaskan melalui Persidangan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai hak asasi kanak-kanak, definisi kanak-kanak ialah manusia yang berumur di bawah 18 tahun. Daripada pendefinisian yang diberikan itu jelaslah bahawa kanak-kanak adalah seorang yang digelar budak atau anak kecil yang dimaksudkan sebagai manusia muda iaitu seorang yang belum mencapai baligh serta belum tahu untuk membuat keputusan dengan sendirinya.
Sebelum menjelaskan aspek-aspek penting di
atas, perbincangan ini akan melihat terlebih dahulu definisi kanak-kanak,
proses perkembangan tahap umur yang dilalui oleh kanak-kanak serta kronologi
kehidupan manusia bermula dari bayi sehingga kematian.
PENGENALAN
Pada peringkat berapa tahun umur kanak-kanak itu dikategorikan? Menurut web ensiklopedia Wikipedia, kanak-kanak atau budak (children) ialah manusia kecil yang kebiasaannya berada dalam lingkungan bayi hingga mencapai akil baligh iaitu di antara 0 hingga 10 tahun bagi kanak-kanak perempuan dan 12 tahun bagi kanak-kanak lelaki. Dalam sumber ini lagi menjelaskan melalui Persidangan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai hak asasi kanak-kanak, definisi kanak-kanak ialah manusia yang berumur di bawah 18 tahun. Daripada pendefinisian yang diberikan itu jelaslah bahawa kanak-kanak adalah seorang yang digelar budak atau anak kecil yang dimaksudkan sebagai manusia muda iaitu seorang yang belum mencapai baligh serta belum tahu untuk membuat keputusan dengan sendirinya.
Menurut
laman web http://el-children.blogspot.com
perkembangan kanak-kanak ialah kajian proses dan mekanisme yang bertindak
sewaktu perkembangan fizikal dan mental seorang bayi sebelum menjadi orang
dewasa. Kanak-kanak terbahagi kepada dua iaitu kanak-kanak awal serta kanak-kanak
pertengahan dan akhir. Kanak-kanak awal dari usia bayi sehingga umur 6 tahun sementara
kanak-kanak pertengahan dan akhir di antara lingkungan umur 7 tahun sehingga 12
tahun. Kanak-kanak pertengahan dan akhir adalah kanak-kanak mula ingin
mengetahui sesuatu yang mereka lihat dan perhatikan.
Perkembangan
dan pertumbuhan manusia adalah bermula dari peringkat bayi sehingga kematian.
Kelakuan manusia dari setiap peringkat adalah sangat berbeza apabila mereka
telah mencapai peringkat dewasa. Manusia telah dikaji sejak bayi lagi iaitu
ketika di dalam kandungan. Kita dapat lihat pergerakan manusia bermula dari
rahim ibu yang kemudiannya dilahirkan menjadi bayi dan kemudiannya membesar
menjadi kanak-kanak. Apabila mengalami proses kematangan, mereka akan memasuki
alam remaja yang banyak menimbulkan perbezaan dari aspek mental dan fizikal dan
seterusnya menjadi seorang yang lebih dewasa. Peringkat terakhir dalam kitaran
hidup manusia ialah kematian yang sememangnya tidak dapat dielakkan.
KONSEP PERTUMBUHAN KANAK-KANAK
Konsep pertumbuhan bermaksud perubahan yang boleh dinilai dan diukur secara kuantitatif dari satu peringkat ke satu peringkat perkembangan yang lain. Menurut Karl E. Garrison perkembangan individu boleh dilihat dalam bentuk saiz badan iaitu perubahan otot, tulang, kulit, rambut, dan kelenjar. Atan Long mentakrifkan pertumbuhan kanak-kanak ialah perubahan yang diukur dari satu peringkat ke peringkat yang lain dari semasa ke semasa. Menurut D.S Wright dan Ann Tylor konsep pertumbuhan dalam pelbagai sifat luaran seseorang iaitu dari segi sifat jasmani, saiz tinggi, berat badan dan lain-lain.
Daripada
definisi yang diberikan, dapatlah dijelaskan bahawa konsep pertumbuhan adalah
satu perubahan struktur dan fisiologi yang berlaku kepada tulang, otot, kelenjar,
sistem saraf dan semua organ-organ yang lain dalam badan sehingga mencapai
kematangan. Perubahan biasanya adalah perubahan fizikal yang melibatkan pertambahan
kuantiti iaitu misalnya perubahan dari segi
berat badan, tinggi dan pertambahan saiz badan. Contohnya pertambahan berat
badan kanak-kanak dari 10 kilogram semasa berumur 2 tahun dan menjadi 12
kilogram semasa berumur 3 tahun. Pertumbuhan
juga proses perubahan struktur dan fisiologi yang berlaku dalam diri
seseorang. Contohnya tulang-tulang rangka badan (skeleton) bertambah
jumlahnya semakin individu membesar dan
juga terjadi pertambahan panjang tulang-tulang dari satu peringkat perkembangan
yang lain dan pertambahan panjang ini akan terhenti bila pertumbuhan seseorang
menjadi matang iaitu ketika remaja.
KONSEP PERKEMBANGAN KANAK-KANAK
Manakala
konsep perkembangan pula merujuk Crow and Crow iaitu perubahan secara
kualitatif serta cenderung ke arah yang lebih baik dari segi pemikiran, rohani,
moral dan sosial. Namun menurut Karl G. Garisson (1975) perkembangan ini terhasil
daripada tindakan yang saling berkaitan antara perkembangan jasmani dan
pembelajaran. Semua perkembangan ialah mengikut urutan semulajadi dan bersifat
sejagat. Ianya merujuk kepada perubahan semulajadi dan ditentukan oleh faktor
genetik.. D.S Wright dan Ann Tylor perkembangan merupakan perubahan yang
berlaku dalam warisan hayat.
Melalui
penjelasan ketiga-tiga tokoh di atas ini, dapat disimpulkan konsep pertumbuhan adalah
perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat
dilihat daripada sifat baru yang berlainan daripada sifat yang lebih awal.
Ianya bermaksud perkembangan ialah sesuatu perkara yang dapat
diukur dengan alat apa sekalipun kerana ia merupakan sesuatu yang bersifat
kualitatif bukannya kuantitatif. Proses ini adalah berterusan yang berlaku
dalam pola kelakuan, kebolehan mental dan personaliti seseorang individu hingga
mencapai proses kematangan. Namun demikian, perubahan ini dapat dilihat dengan
membuat perbandingan sesuatu perubahan yang berlaku kepada seseorang individu
dengan sifat individu tersebut sebelumnya. Contohnya perubahan pada rambut
manusia daripada berwarna hitam semasa remaja menjadi putih pada peringkat
akhir dewasa. Perubahan ini adalah stabil, berlaku secara teratur dan progresif
dalam arah tertentu.
Disediakan oleh: Hasmidar Sawi
No comments:
Post a Comment