Lawrence
Kohlberg dilahirkan pada 25 Oktober 1927 di Bronxville, New York,
Amerika
Serikat dan meninggal 19 Januari 1987 pada umur 59 tahun. Beliau berasal dari sebuah keluarga
berada. Beliau belajar di Akademi Philips, sebuah pusat pengajian terkenal. Beliau
mendaftar ke Universiti Chicago pada tahun 1948 dan telah memperoleh gelaran
sarjana dalam psikologi dalam waktu hanya satu tahun. Beliau bunuh diri dengan
menenggelamkan dirinya di Lautan Atlantik akibat tekanan dan penderitaan
penyakit yang merebak pada masa itu.
Kohlberg
terkenal dengan teori perkembangan moralnya melalui kajian yang telah
dijalankan di Pusat Havard untuk Pendidikan Moral. Teori yang dikemukakan oleh
beliau ialah lanjutan daripada Teori Jean Piaget. Menurut Kolhberg, pada tahap
perkembangan tertentu, kanak-kanak akan mempelajari apa yang betul dan apa yang
salah. Dia juga akan memperaktikkan kebaikan, kejujuran, kesetiaan, kepatuhan
dan pelbagai jenis aspek moral yang lain, walaupun beliau tidak mengetahui
maksud moral yang sebenar.
Teori
perkembangan Lawrence Kohlberg berfokus kepada peringkat-peringkat perkembangan
moral dalam setiap individu. Lawrence Kohlberg menekankan bahawa individu
berbeza membuat penaakulan tentang pendedahan dan dan perkembangan moral
masing-masing.
Peringkat
perkembangan moral bersifat hierarki, berstruktur, bersistematik, dan tidak
berbalik. Apabila individu berada pada peringkat yang lebih tinggi bermakna dia
telah melalui peringkat moral yang lebih rendah. Cara seseorang menganalisa
menginterpretasikan serta membuat
keputusan merupakan perkara yang sangat penting dalam perkembangan moral secara
keseluruhannya.
Tahap yang paling bawah dalam penakulan moral ialah tahap
Pra-Konvensional. Pada tahap ini perlakuan dinilai berdasarkan ganjaran dan
hukuman yang akan diterima akibat perlakuan tersebut. Dalam tahap ini terdapat
dua peringkat iaitu peringkat orientasi kepatuhan dan hukuman dan peringkat
orientasi jangkaan individu.
Peringkat pertama ialah orientasi kepatuhan
dan hukuman. Peringkat ini boleh dilihat pada kanak-kanak yang berumur 4 tahun
di mana penilaian oleh kanak-kanak ini bergantung kepada kesan fizikal yang
akan dikenakan ke atas mereka. Kepatuhan kanak-kanak kepada orang dewasa adalah
untuk mengelakkan dendaan. Mereka belum mempunyai kebolehan untuk menilai
sesuatu dari segi tujuan tetapi lebih tertumpu kepada akibat yang akan
diterima. Mereka tidak dapat membezakan apa yang betul atau salah merujuk
kepada harapan masyarakat.
Peringkat kedua ialah orientasi ganjaran
peribadi. Peringkat ini lebih menumpukan kepada kehendak dan perasaan sendiri.
Sesuatu perkara itu dinilai baik atau jahat adalah berdasarkan penilaian
terhadap kesan ke atas mereka. Ini bermakna apa yang dapat memuaskan hati atau
menggembirakan mereka itulah yang dianggap baik dan sebaliknya. Prinsip
keadilan bagi mereka ialah sekiranya perkara atau insiden itu berlaku kepada
kedua-dua belah pihak. Sebagai contoh jika Ahmad dicubit oleh Arif, jadi untuk
berlaku adil Ahmad dibolehkan mencubit Arif.
Tahap pertengahan di dalam teori perkembangan moral
Kohlberg ialah tahap Konvensional. Dalam tahap ini, inividu sudah mula
mengaplikasi peraturan berdasarkan sesuatu yang telah ditetapkan oleh ibubapa,
guru dan komuniti. Tahap ini mengandungi dua peringkat iaitu orientasi perlakuan
baik dan akur kepada sistem sosial.
Peringkat ketiga ialah orientasi perlakuan
baik. Pada peringkat ini, ciri utama yang ditunjukkan ialah kecenderungan untuk
menolong atau lebih dikenali dengan sifat alturistik. Menolong orang lain yang
berada dalam kesusahan atau menyiapkan kerja dianggap sesuatu yang baik.
Individu pada tahap ini menolong orang supaya beliau dianggap sebagai orang
yang baik. Gelaran budak baik ini penting kerana sikap ini diutamakan dalam
kumpulan rakan sebaya.
Peringkat keempat ialah akur kepada sisitem
sosial dan etika peraturan. Pada peringkat ini kita dapat lihat dari segi
penghormatan seseorang individu itu kepada undang-undang sedia ada. Individu
pada peringkat ini menghormati undang-undang di atas rasa keyakinan beliau terhadap
undang-undang yang ada dan sanggup pula memperjuangkannya. Kohlberg berpendapat
seseorang yang berada pada peringkat ini menilai nyawa itu sebagai sesuatu yang
kudus atau suci. Ramai remaja dan orang dewasa bertindak berdasarkan pemikiran
moral peringkat ini.
Tahap penaakulan moral yang paling tinggi dalam
perkembangan moral Kohlberg ialah Pos-Konvensional. Pada tahap ini individu mula
meneroka pilihan, memilih alternatif-alternatif lain dalam penaakulan moral.
Mereka mula mempunyai kod moral dan etika yang tersendiri. Dua peringkat yang
terdapat pada tahap ini ialah etika kontrak sosial dan hak individu dari etika
prinsip sejagat.
Peringkat kelima ialah etik kontrak sosial
dan hak individu. Pada peringkat ini, persoalan seperti hak individu, maruah,
keadilan, persetujuan serta tanggungjawab bersama menjadi isu yang
dititikberatkan. Tingkah laku moral adalah berteraskan kepada kepentingan
sosial dan perjuangan ke arah kedaulatan masyarakat. Individu pada peringkat
ini menghormati undang-undang tetapi percaya bahawa undang-undang perlu diubah
suai untuk kesejahteraan umat atau manusia.
Peringkat keenam ialah etika prinsip sejagat. Pada
peringkat ini individu menunjukkan ciri-ciri tingkah laku moral berasaskan
kesedaran kendiri yang meletakkan nyawa manusia, keadilan dan maruah pada
peringkat tertinggi. Kohlberg menyatakan bahawa individu pada peringkat ini
melanggar undang-undang bukan kerana tidak menghormatinya tetapi disebabkan
oleh rasa tanggungjawab dari segi prinsip etika hak-hak kemanusiaan. Mereka
juga sanggup menerima hukuman di atas kesalahan yang dilakukan dengan rela
kerana menghormati undang-undang yang telah ditetapkan.
Kohlberg interview
terbaik
ReplyDeletenama penulis apa ye?
ReplyDeletenak tanya sumber mana awak amik teori ni
ReplyDelete