Erik
Homburger Erikson dilahirkan di Frankurt, Jerman pada 15 juni 1902. Buku
pertamanya adalah Childhood dan Society (1950) yang menjadi salah satu buku
klasik dalam bidang psikologi. Erik
Erikson merupakan seorang tokoh psikologi yang membentuk satu teori yang
komprehensif tentang perkembangan manusia berdasarkan jangka masa kehidupan
mereka. Beliau membentuk teori berdasarkan kepada pengalaman kehidupannya
sendiri. Teori beliau digelar psikososial kerana beliau menggabungkan tiga
faktor yang mempengaruhi perkembangan individu faktor kendiri, emosi dan faktor
sosial.
Berdasarkan
Teori Perkembangan Erik Erikson, manusia berpotensi mengalami perkembangan
psikologi yang sihat dan mampu mengatasi kesulitan mengikut masa dan pringkat
perkembangan tertentu. Terdapat lapan peringkat perkembangan emosi manusia yang
dikaji oleh Erik Erikson. Setiap peringkat akan timbul tingkah laku positif dan
negatif yang membawa masalah penyelesaian psikologikal kerana konflik emosinya.
Peringkat
pertama ialah fasa kepercayaan lawan kecurigaan, iaitu pada peringkat umur 0
hingga 18 bulan. Pada peringkat ini bayi mula menjalinkan hubungan kasih sayang
dan kepercayaan dengan ibu bapa atau membentuk perasaan tidak percaya. Sebagai
contoh, dapat dilihat pada kebanyakan bayi yang baru lahir. Bayi akan berasa
selamat dan percaya pada ibu bapanya serta dapat merasai kasih sayang yang
dicurahkan sepenuh hati. Sebaliknya, bayi akan menangis jika tidak melihat ibu
bapa atau orang yang tidak dikenali berhampiran dengannya.
Peringkat
kedua ialah fasa autonomi lawan keraguan yang berlaku pada kanak-kanak berumur
18 bulan hingga 3 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan cuba berdikari
untuk melakukan aktiviti fizikal tanpa memerlukan bantuan orang dewasa. Sebagai
contoh, kanak-kanak yang ingin cuba makan dan minum sendiri, membuang air,
memakai kasut dan sebagainya. Kanak-kanak yang diberi sokongan untuk meneroka
perlakuan fizikal ini akan mempunyai keyakinan diri atau autonomi manakala yang
tidak diberi peluang akan merasa ragu-ragu terhadap kebolehan dirinya.
Peringkat
ketiga ialah fasa ikhtiar lawan rasa bersalah pula akan ditempuhi oleh
kanak-kanak yang berumur 3 hingga 6 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak akan
terus bersikap berdikari dengan meneroka persekitaran dan kemahiran baru yang
digemarinya. Mereka suka dan kerap kali bertanyakan soalan dan mahukan
penjelasan untuk setiap situasi yang berlaku. Sokongan yang diberi akan
menggalakkan inisiatif dalam diri kanak-kanak tersebut. Manakala, kanak-kanak
yang tidak diberi peluang atau dihukum akan rasa bersalah dan tidak yakin
terhadap dirinya sendiri.
Secara
teori, peringkat keempat ialah fasa berdaya usaha lawan rendah diri yang wujud
pada kanak-kanak yang berumur 6 hingga 12 tahun. Setiap kanak-kanak akan
menghadapi peringkat pembelajaran kemahiran baru atau menghadapai risiko
perasaan rendah diri jika menemui kegagalan atau tidak cekap terhadap sesuatu
perkara. Contohnya dapat dilihat pada kanak-kanak yang telah memasuki alam
persekolahan. Mereka akan berusaha sadaya upaya untuk mendapat kedudukan
terbaik di dalam kelas. Mereka sering bersaing dengan rakan dalam apa jua
aktiviti yang dilakukan. Kanak-kanak ini akan berasa rendah diri apabila gagal
mencapai apa yang diinginkan.
Peringkat
kelima ialah fasa identiti lawan ego rendah yang berlaku pada kanak-kanak yang
sudah meningkat remaja. Mereka mula dan sentiasa mencari identiti diri sama ada
dalam personaliti, bidang pekerjaan, perasaan jantina, politik dan agama. Pada
peringkat ini, mereka keliru terhadap identiti diri seterusnya mudah terikut
dan terpengaruh terutamanya persekitaran sosial mereka.
Memasuki
fasa intim lawan bersendirian, individu yang dalam lingkungan umur 20-an mula
membina hubungan rapat sama ada sebagai kawan atau kekasih. Individu ini mula
mengenali diri sendiri. Pada peringkat keenam ini, krisis utama ialah membentuk
hubungan intim melalui perkahwinan serta membina kehidupan berkeluarga.
Individu pada peringkat ini sudah berupaya menjaga dan melindungi individu lain
(suami atau isteri dan anak) tanpa hilang identiti diri. Mereka yang tidak
dapat membina keintiman akan rasa terasing dan akan menghindari perhubungan
dengan orang lain.
Peringkat
ketujuh ialah fasa generatif lawan stagnasi akan dilalui oleh individu dalam
lingkungan umur 20-an hingga 50-an. Generatif merujuk kepada usaha seseorang
untuk memberi sumbangan untuk generasi akan datang. Seorang dewasa akan berpuas
hati sekiranya dapat mambantu masyarakat dan Negara. di samping itu, mereka juga
akan menjalani kehidupan berkeluarga dan berkerjaya yang baik. Kegagalan akan membawa
kepada perasaan kecewa dan tidak berpuas hati
serta mementingkan diri sendiri.
Peringkat kelapan ialah fasa integriti lawan
rasa kecewa berlaku pada individu yang menjangkau umur lebih 50 tahun. Individu
yang telah sampai ke peringkat ini telah melalui pelbagai pengalaman dan
cabaran dalam hidupnya. Individu yang berjaya malaui segala krisis perkembangan
akan membawa kepada kedudukan dan kekecewaan di hari tua.
Terima kasih untuk nota yang sangat berguna,, :)
ReplyDeletebest
ReplyDeletethankyouuu
ReplyDeleteHi! Good informations and love it! Anyways may i know this blogger's name? I want to put your blog in my assignment. Hope you can answer me! <3
ReplyDelete