Arnold Gesell telah mengemukakan satu teori berupa
teori kematangan biologi yang mengatakan tingkah laku individu berkembang
mengikut jadual masa yang tetap. Ini Bermaksud apabila sudah sampai masa
perkembangan manusia itu pasti berlaku. Bagi beliau kematangan merupakan faktor
yang utama dan menentukan proses pembelajaran. Perkembangan bagi kelakuan, pertumbuhan
tisu dan organ serta fungsi-fungsi lain
berkembang mengikut pola dan urutan yang terkawal. Oleh yang demikian ,
perlakuan kanak-kanak boleh diramalkan. Oleh kerana beliau mempercayai kematangan
menjadi faktor utama dalam proses pembelajaran. Ini bererti beliau mementingkan
baka sebagai penggerak utama terhadap perkembangan kanak-kanak .
Faktor-faktor persekitaran dan kebudayaan
hanya bertindak sebagai pengaruh sekunder yang dapat mengubahsuai kemajuan
perkembangan. Beliau menghormati hak
dan individualiti kanak-kanak dan mempercayai kanak-kanak bebas untuk
mendapatkan pendidikan. Kanak-kanak harus dibenarkan berkembang mengikut kadar
perkembangan sendiri, kanak-kanak tidak perlu dipaksa untuk mencapai suatu
peringkat perkembangan . Personaliti, kadar pertumbuhan minat dan kebolehan
adalah aspek-aspek yang dimiliki oleh individu. Oleh itu wujud kadar
pertumbuhan yang berlainan yang berlaku pada masa yang berlainan. Oleh itu
perbezaan individu sering berlaku sangat penting dan harus diketahui di semua
peringkat.
Beliau
membahagikan perkembangan kanak-kanak kepada lima peringkat seperti di bawah:
i.
Peringkat
Pertama ( 0 – 1 tahun )
Semasa
berumur sebulan bayi boleh menghasilkan tangisan berlainan untuk membezakan
tangisan lapar dan tangisan yang inginkan belaian ibu. Semasa berusia 4 bulan ,
bayi melalui peringkat awal perkembangan emosi seperti ketawa apabila
gembira sementara di usia 8 bulan,
perkembangan psikomotor bayi telah meningkat di mana bayi boleh menggenggam objek yang
diberikan kepadanya. Bagi bayi berusia 1 tahun pula telah boleh berdiri.
ii.
Peringkat
Kedua ( 1- 2 tahun )
Kanak-kanak
mulai berjalan berjalan , bercakap dan memahami makna “jangan”. Pada akhir peringkat ini boleh berjalan dan
berlari serta mula bercakap tetapi masih pelat.
iii.
Peringkat
Ketiga ( 2 – 3 tahun )
Kanak-kanak
mula makan bersendirian dan bercakap menggunakan ayat yang mudah.
iv.
Peringkat
Keempat ( 3 – 4 tahun )
Kanak-kanak
boleh menunggang basikal roda tiga dan dapat
menerima arahan mudah ibu bapa.
v.
Peringkat
kelima ( 4 – 6 tahun )
Kanak-kanak mula bersosialisasi dan
berupaya mengemukakan soalan berperingkat-peringkat.Kanak-kanak sudah boleh membezakan
di antara yang betul dan yang salah serta sedia mendengar pendapat orang lain.
No comments:
Post a Comment